zondag 24 februari 2013

New Look

Al in 1947 ontwierp Christian Dior kleding met wijde rokken en slanke tailles, de zogenaamde New Look.


De modellen in tijdschriften uit de jaren '50 zijn in onze ogen ook extreem dun. Het dragen van een corselet was dan ook voor dames heel gebruikelijk.


In mijn zoektocht naar 'het geheim van de jaren '50 mode' kom ik ook andere sleutels tegen.


Kledingstukken uit die tijd  hebben bijvoorbeeld opstaande kragen en boorden, aangeknipte mouwen, opvallende zakken, asymmetrische panden, bijzondere sluitingen en veel knopen.


Ook werd er 'gebruik gemaakt van geborduurde bloemen om de modellen op te vrolijken en een persoonlijke noot te geven'.


Aan karakteristieke details kom ik nog niet toe, ik houd me voornamelijk bezig met de grote lijnen,


hoewel, die wespentaille, die zal me nooit lukken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten