dinsdag 15 juli 2014

kleur


Omdat ik het meestal lastig vind om te bepalen wat ik ga maken, houd ik me graag bezig met het breien van 'proeflapjes'.
Dun garen heeft mijn voorkeur om mee te breien, maar echt opschieten doet het niet. Zo startte ik laatst met één dun draadje breimachinegaren op naalden 1 1/2. En elke keer dat ik een draad aan het breiwerk toevoegde, nam ik wat dikkere breinaalden. Ik eindigde met naalden 4 1/2.
En eerlijk gezegd, het beviel wel, breien met naalden 4 1/2!
Dus koos ik er níet voor om met verschillende pendiktes aan de slag te gaan, maar om met 'kleur' te breien.
Optische kleurmenging is al lang één van mijn paradepaardjes. Op de breimachine kan dat eenvoudig door gebruik te maken van een 'plateer-oog', met handbreien kan het dus door met veel verschillende dunne garens te werken.
Ik ben gaan breien met garens die nog in mijn kast stonden, dus zonder kleurenschema in mijn hoofd, maar toen ik buiten in het zonnetje zat te breien zag ik ineens.......
En zo eindig ik in omgekeerde volgorde met bijpassend kleurenpalet.



1 opmerking: